DOKTER JOHN
home
ALLES > A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - X - Z


TENNISELLEBOOG   EPICONDYLITIS RADIALIS


Tenniselleboog

Een tenniselleboog is een ontsteking van de handstrekkers (extensor carpi radialis brevis, extensor digitorum communis, extensor carpi radialis longus, and extensor carpi ulnaris) ter hoogte van de buitenzijde van de elleboog.

OORZAAK TENNISELLEBOOG

Meestal betreft het een langdurige continue overbelasting (repetitive strain injury) waarbij de pols en de hand in extensie (boven) en supinatie (naar buiten draaien) gaat. Dit kan inderdaad veroorzaakt worden door tennis te spelen (slechts 5%) met slechte backhand, maar vooral talrijke andere beroepen kunnen een overbelasting van die spieren geven (schroeven indraaien, zwaar stoomstrijkijzer, dweil uitwringen, gebruik van zware hamers, ...).

SYMPTOMEN TENNISELLEBOOG

ONDERZOEKINGEN TENNISELLEBOOG

In terugkerende of hardnekkige gevallen kan een radiografie of een ECHO nuttig zijn.

BEHANDELING TENNISELLEBOOG

Een tenniselleboog is een zelflimiterende aandoening die geneest na 6 tot 24 maanden (gemiddeld 9 tot 12 maanden) en er is er actueel geen wetenschappelijke evidentie dat een actieve behandelmethode de duur van de aandoening verkort (Smidt N, van der Windt D, Assendelft W, et al. Corticosteroid injections, physiotherapy, or a wait-and-see policy for lateral epicondylitis: a randomised controlled trial. Lancet 2002;359:657-62.)

Gezien echter het groot dyscomfort dat een tenniselleboog kan veroorzaken hierna de mogelijke behandelingsvormen.

Niet ingrijpende behandeling tenniselleboog:

oefeningen tenniselleboog

Ingrijpende behandeling tenniselleboog:

In ieder geval dient ingrijpende behandeling van een tenniselleboog pas na zes weken in overweging genomen te worden.
Indien men kiest voor een snel resultaat dan is corticoïdinfiltratie de keuzebehandeling ondanks de kans op herval. Als een trager maar blijvender resultaat gewenst is, dan hebben kinesitherapie of afwachten (het verschil in het voordeel van kinesitherapie is niet significant) de voorkeur.

VOORKOMEN TENNISELLEBOOG

Uit dit alles blijkt dat het voorkomen van een tenniselleboog zeer belangrijk is.

Voor tennissers:

Voor beroepsoorzaken:

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat de juiste oorzaak is van zijn tenniselleboog: die handeling die pijn veroorzaakt. En deze proberen bij te schaven of te voorkomen.
Zowel het materieel waar u mee werkt als de manier waarmee uer mee werkt moeten bekeken worden.

OEFENINGEN TENNISELLEBOOG

Eenmaal het acuut moment van de pijn voorbij kan je met onderstaande rek- en versterkingsoefeningen voor de strekkers en buigers van de pols de aanhechting van de spieren op je elleboog proberen te versterken. Voer de oefeningen rustig en gecontroleerd uit en let op : pijn is een signaal op te stoppen.

Rekoefeningen

Rekken van de strekkers en buigers van de pols

Spierversterkende oefeningen

1. Versterken van de knijpkracht

2. Versterken van de polsstrekkers en polsbuigers

Dokter John





Vindt u deze pagina interessant? Breng dan ook uw kennissen op de hoogte!



disclaimer